Hoe Kunt U Het Gewicht Op Een Getrokken Boot Gelijkmatig Verdelen?

Veilig slepen vereist een gelijkmatige verdeling van het gewicht. Het totale gewicht van de reisaanhangwagen, inclusief vracht, brandstof en al het andere in het voertuig, wordt verdeeld over de assen van de voertuigen en aanhangwagens, waardoor de bumper van het voertuig wordt ontlast voor meer veiligheid en wendbaarheid.

Bij het trekken van een boottrailer is het belangrijk om het gewicht aan te passen aan uw voertuig . Een slechte gewichtsverdeling kan leiden tot ernstig letsel of ongevallen. We geven je meer informatie over hoe je het gewicht van de boottrailer goed verdeelt.

Dingen Om In Gedachten Te Houden Voordat U De Gewichtsverdeling Van De Bootlading Beoordeelt

Als u met uw boot wilt reizen, moet u eerst de juiste gewichtsverdeling begrijpen. Bij de boot wordt altijd aangegeven wat het brutogewicht is en hoeveel lading er veilig mee kan. De boot wordt gewogen voordat de ladingoperaties beginnen en nadat ze zijn voltooid om een eenvoudige uitleg te geven. Het gewicht van de lading is het verschil na correctie voor eventuele wijzigingen in verbruiksgoederen (brandstof, ballastwater en zoet water). Deze informatie is belangrijk om te weten.

Het is een tweedimensionaal ding voor boten: volume en gewicht. De netto tonnage die op een tonnagecertificaat van een vaartuig wordt weergegeven, geeft de capaciteit van het vrachtvolume aan. Een ton netto- of brutotonnage is gelijk aan 100 kubieke voet.

Bij het vervoeren van uitzonderlijk zware lading is de belading van de boten beperkt tot het eigen gewicht van de lading. Voor de berekening van het draagvermogen wordt gebruik gemaakt van de maximaal toegestane tonnen waterverplaatsing, meestal de waterverplaatsing van de zomerlastlijn zoals vermeld op het uitwateringscertificaat. Deze tonnen zijn meestal lang, wat een gewichtsmeting is in plaats van een volumemeting.

Hoe Het Gewicht Gelijkmatig Te Verdelen Over Een Boot Met Trailer.

Onvoldoende tonggewicht kan zwaaien of fishtailing veroorzaken bij snelheden op de snelweg. Als u te veel gewicht trekt, wordt het trekkende voertuig moeilijk te manoeuvreren. Als u te veel lading heeft, probeer dan de lading van de trailer over te brengen op het laadvermogen van uw voertuig, afhankelijk van uw laadvermogen.

Te veel gewicht op uw aanhanger kan een ongelijkmatige verdeling veroorzaken, wat kan leiden tot schade aan uw trekhaak of uw voertuigophanging. Het tonggewicht van uw aanhanger moet 7-10% van het totale aanhangergewicht bedragen.

Probeer de gewichtsverdeling altijd goed te meten. Dit zijn enkele andere tips en trucs om u te helpen bij het opzetten van uw trailer.

Maak de nodige voorbereiding

Voordat u de trailer in gebruik neemt, moet u ervoor zorgen dat alle benodigde apparatuur is opgesteld. Uw trailer moet, net als uw boot, worden geleverd met een plaat voor gewichtsbeperking. Controleer voordat u gaat rijden nogmaals het kenteken om er zeker van te zijn dat uw trailer het gewicht van uw boot en de motor, brandstof en andere apparatuur die u meeneemt, kan vervoeren.

Houd het tonggewicht op het capaciteitsplaatje goed in de gaten. Als een te zware tong het sturen moeilijk kan maken, en een te lichte tong ervoor zorgt dat de boot gaat vissen.

Selecteer ten slotte de juiste trekhaak voor de aanhangwagenklasse. De maat van de koppeling mag niet kleiner zijn dan die van de kogelkoppeling. Controleer voordat u de garage verlaat altijd nogmaals of de trekhaak en de kogel op hun plaats zitten.

GAWR en GVWR . behouden

Uw boottrailer en voertuig worden altijd geleverd met de classificaties bruto asgewicht en bruto voertuiggewicht. Deze beoordelingen moeten behouden blijven. Overschrijd niet 80% van het aanbevolen gewicht. Dit kan problemen opleveren voor uw voertuig en aanhanger. Wanneer u een boot sleept, probeert de trailer 10-15% van het gewicht op de trekhaak te zetten.

Stappen Om Uw Boottrailer Te Bevestigen

Dit zijn dus de laatste stappen om uw boottrailer met uw voertuig in te stellen:

  • U moet ervoor zorgen dat uw boot zich op trailerniveau bevindt en dat alle gas en uitrusting correct zijn geplaatst. Als de verdeling niet gelijk is, is deze ongelijkmatig.
  • Een ongelijke belasting kan, net als op zee, voor instabiliteit zorgen. Als gevolg hiervan kan het moeilijker zijn om de auto te besturen en te manoeuvreren.
  • U dient alle losse voorwerpen en uitrusting in uw boot vast te zetten.
  • Zorg er bij het monteren van uw aanhanger op het trekvoertuig voor dat de kettingen onder het frame zijn vastgezet. De kettingen moeten sterk genoeg zijn om de last te dragen. Veiligheid staat in ieder geval voorop.
  • Controleer of de remlichten en richtingaanwijzers van uw aanhanger ook werken, wat belangrijk is zodat andere bestuurders kunnen zien wanneer u stopt, remt of afslaat.
  • Controleer de bandenspanning en de wielmoeren om de dichtheid en veiligheid te garanderen.
  • Stel uw zijspiegels af om de aanhanger en het verkeer achter u te zien.
  • Oefen met de aanhanger aangekoppeld het draaien en achteruitrijden. Het kost tijd om aan deze bewegingen te wennen, dus oefenen totdat je je comfortabel voelt is cruciaal. In de begindagen van het slepen kon ik rekenen op de hulp van een partner.
  • Bevestig tot slot de boot aan het frame van de trailer met nog enkele riemen.

Probeer deze stappen te volgen voor een juiste gewichtsverdeling en opstelling van de trailer . Daarna ben je klaar om te gaan!